Ihmissusi

Pienessä keskiaikaisessa kylässä riehuu lauma ihmissusia. Kyläläisten tehtävänä on tuhota nämä, ennen kuin sudet valloittavat koko kylän.

Ihmissusi on roolipeli, joka sopii hyvin suuremalle peliporukalle (10-20). Pelaajat istuvat aluksi rinkiin niin, että he pystyvät näkemään toisensa helposti.

Pelinjohtaja jakaa pelaajien kesken laput, joille on kirjoitettu eri roolit (lappuja saman verran kuin pelaajia). Rooleja ei saa paljastaa muille pelaajille, mutta pelissä saa taktikoida, manipuloida ja käyttää puheenlahjoja tarpeidensa mukaisesta.

Roolit:

Pelinjohtaja (1 kpl)
Pelinjohtaja ei osallistu itse peliin vaan vetää peliä ja kirjaa eri roolit sekä äänestystulokset ylös pelin edetessä.

Ihmissusi (10 hlö pelissä 2 kpl / 15 hlö = 3 kpl / 20 = 4 kpl)
Ihmissudet pelaavat yhdessä, heidän tavoite on yrittää tappaa kylän avainhenkilöt ja olla paljastamatta rooliaan. Ihmissudet kutsutaan yöllä hereille, jolloin he osoittavat yksimielisesti pelaajaa, jonka haluavat tappaa. Kun ihmissusia on yhtä monta kuin kyläläisiä, he voittavat pelin. Ihmissusien määrää ei tarvitse kertoa pelaajille.

Ennustaja (1 kpl)
Ennustaja voi pelinjohtajan avulla arvailla, kuka pelaajista saattaisi olla ihmissusi. Ennustaja herää yöllä kutsuttaessa ja osoittaa sitä pelaajaa, jonka epäilee olevan ihmissusi. Kun kyseinen pelaaja ON ihmissusi, pelinjohtaja näyttää peukaloa ylös. Jos taas EI, pelinjohtaja näyttää peukkua alas.

Vartija (1 kpl)
Vartija pystyy suojelemaan valitsemaansa pelaajaa ihmissusien öisiltä murharetkiltä. Vartija voi myös suojella itseään. Vartija herää yöllä kutsuttaessa ja osoittaa suojelemaansa pelaajaa. Jos ihmissudet ovat yrittäneet surmata suojellun pelaajaan yöllä, tämä selviää aamuun hengissä.

Pikkutyttö (1 kpl)
Pikkutyttö on utelias veijari, joka ei oikein malttaisi nukkua öisin. Pikkutyttö saa siis kurkkia öisin niin paljon kuin haluaa, mutta hänen pitää olla varoivainen, ettei ihmissudet pääse hänen jäljilleen.

Kyläinen (kaikki loput pelaajat)
Oletusarvoisesti kaikki pelaajat ovat kyläläisiä, mutta kyläläisroolin saaneilla pelaajille ei ole erikoistaitoja pelissä. Heidän tehtävä on yrittää pysyä hengissä ja saada tuhottua kaikki ihmissudet, tappamatta omiaan.

Pelin kulku:


Uusi kierros pelistä alkaa aina yön laskeutumisella. Kun kylään saapuu yö, pelaajat laittavat silmät kiinni ja painavat päänsä rintakehään. Pelinjohtaja kutsuu eri rooleja yksi kerrallaan hereille, toteuttamaan tekojaan. Ensin herää Ennustaja, sitten Vartija ja lopuksi Ihmissudet.

Aamu
Kun kaikki roolit ovat toimineet yöllä, aamu valkenee. Aamulla kylässä on tapahtunut murha, mikäli Vartija ei ole onnistunut suojelemaan oikeaa kyläläistä.

Juorut
Koska yöllinen murha oli selkeästi ihmissusien aikaansaannos, kyläläiset haluavat jonkun vastuuseen teostaan. Tässä kohtaa pelaajat saavat jakaa mielipiteitä keskenään, kenen uskovat olevan ihmissusi, eli kuka joutuu kohtaamaan pyövelin.

Lynkkaus
Juoruilun jälkeen aloitetaan äänestyskierros, jossa jokainen kyläläinen kertoo järjestyksessä, kenet pitäisi hänen mielestään lynkata ja miksi.

4-6 ensimmäistä pelikierrosta: Pelinjohtaja kirjaa yksittäisille pelaajille annetut äänet ja laskee lopuksi kaksi eniten ääniä saaneet. Ensimmäisten kierroksien aikana kaksi eniten ääniä saaneet pelaajat saavat vielä lyhyesti perustella, miksi juuri heidän henkensä pitäisi säästää. Perustelujen jälkeen tehdään uusi äänestyskierros, jossa ääniä annetaan vain näille kahdelle pelaajalle. Enemmän ääniä saanut pelaaja lynkataan ja hän siirtyy pois peliringistä.

Loppupeli: Alun perustelukierroksien jälkeen pelaajille ei anneta enään mahdollisuutta perustella syyttömyyttään, vaan eniten ääniä saanut pelaaja lynkataan suoriltaan – kyselemättä.

Pelin loppuminen
Peli loppuu kun kaikki ihmissudet on tapettu tai kyläläisiä ja ihmissusia on pelissä yhtä monta.

Pelin aloitus

1. kierros (pelinjohtajan vuorosanat)
1) Kylään laskeutuu yö ja ja kaikki kyläläiset menevät nukkumaan.
* Pelaajat sulkevät silmänsä ja painavat päänsä rintakehään

2) Ennustaja herää
* Ennustaja nostaa päänsä ja avaa silmänsä, pelinjohtaja kirjaa ylös kuka tämä on.

3) Ennustaja menee nukkumaan. Sitten herää Vartija.
* Vartija nostaa päänsä ja avaa silmänsä, pelinjohtaja kirjaa ylös kuka tämä on.

4) Vartija menee nukkumaan. Lopuksi heräävät Ihmissudet.
* Ihmissudet nostavat päänsä ja avaa silmänsä, pelinjohtaja kirjaa ylös keitä nämä ovat.

5) Ihmissudet menevät nukkumaan. Aamu sarastaa ja kyläläiset heräävät uuteen päivään. Kylässä on tapahtunut MURHA! Pelinjohtaja on murhattu yöllä ja teko näyttää selvästi ihmissusien aikaansaannoksilta. Öiset tapahtumat kuohuttavat kovin kyläläisiä ja he alkavat spekuloimaan, kuka voisi olla surmatyön takana.
* Pelaajille annetaan aikaa keskustella valinnoistaan

6) Illan saapuessa pyöveli tulee kylään. On aika äänestää ja tuomita joku teoistaan.
* Ensimmäinen äänestyskierros, kaikkia saa äänestää
* Kaksi eniten ääniä saaneet pelaajaat saavat perustella, miksi heitä ei kannata tappaa
* Toinen äänestyskierros, kahden pelaajan kesken äänestään
* Eniten ääniä saanut lynkataan

2. Kierros ja eteenpäin (pelinjohtajan vuorosanat)
1) Kylään laskeutuu yö ja ja kaikki kyläläiset menevät nukkumaan.
* Pelaajat sulkevat silmänsa ja painavat päänsä rintakehään

2) Ennustaja herää ja osoittaa pelaajaa, jonka epäilee olevan ihmissusi.
* Ennustaja nostaa päänsä ja osoittaa pelaajaa, jonka epäilee olevan ihmissusi. Pelinjohtaja näyttää peukkua ylös tai alas.

3) Ennustaja menee nukkumaan. Sitten herää Vartija ja osoittaa pelaajaa, jota haluaa suojella.
* Vartija nostaa päänsä ja osoittaa pelaajaa, ketä haluaa suojella. Pelinjohtaja kuittaa valinnan nyökkäämällä ja kirjoittaa suojellun pelaajan nimen ylös.

4) Vartija menee nukkumaan. Lopuksi heräävät Ihmissudet. Ihmissudet osoittavat yksimielisesti pelaajaa, jonka aikovat tappaa tänä yönä.
* Ihmissudet nostavat päänsä ja osoittavat tapettavaa pelaajaa. Pelinjohtaja nyökkää kun valinta on yksimielinen.

5.1) Vartija ei suojellut pelaajaa = Aamu sarastaa ja kyläläiset heräävät uuteen päivään. Kylässä on tapahtunut MURHA! [Pelaajan nimi] on murhattu yöllä! kylässä on siis vieläkin Ihmissusia. Kyläläiset pohtivat, kuka voisi olla surmatyön takana.
* Pelaajille annetaan aikaa keskustella valinnoistaan

5.2) Vartija suojeli pelaajaa = Aamu sarastaa ja kyläläiset heräävät uuteen päivään. Kaikki kyläläiset näyttävät olevan hengissä, mutta yhden kyläläisen kimppuun on yöllä hyökätty (ei paljasteta nimiä). Hän selvisi kuitenkin hyökkäyksestä. Kyläläiset pohtivat, kuka voisi olla hyökkäyksen takana.
* Pelaajille annetaan aikaa keskustella valinnoistaan

6) Illan saapuessa pyöveli tulee kylään. On aika äänestää ja tuomita joku teoistaan.
* Ensimmäinen äänestyskierros, kaikkia saa äänestää
* Kaksi eniten ääniä saaneet pelaajaat saavat perustella, miksi heitä ei kannata tappaa (4-6 ensimmäistä pelikierrosta)
* Toinen äänestyskierros, kahden pelaajan kesken äänestään (4-6 ensimmäistä pelikierrosta)
* Eniten ääniä saanut lynkataan